STÍLUS/STILISZTIKA ÁLTALÁNOS Neylvi stílus mondanivalónk megformálása céltudatosan választott nyelvi elemekkel Stílusrétegek jellegzetes szövegtípusokhoz tartozó sajátos nyelvi megformálási mód típusia: társalgási tudományos/szakmai publicisztiaki retorikus/szónoki szépirodalmi Stílusárnyalat a beszélő témához való magatartása alapján létrejövő stíliutípus többletjelentést visz a szövegbe fajtái: semeleges formális informális választékos durva emelkedett igénytelen régies újszerű Stílusérték egy szóhoz kontextustól függetlenül rendelt jelentés (állanó) Társalgási stílus emberek közötti mindennapok sítlusa céljai: kapcsolatfenntartó tájékoztató érzelemkifejező felhívó térsalgás alapvető eleme a köszönés napszaknak megfelelő tegező/magázó megszólítás mondatszerkezet a beszélő szándéka szerint változhat kijelentő kérdő felszólító óhajtó feltételes jellemzően egyszerű mondat a hiányokat a kommunikációs fél kiegészíti a kontextusból következően alapvető létmódja a beszélt szöveg sajátos forma: írott-beszélt nyelv -> DIGILEKTUS rövidítések, betűszók, idegenyelvi átvételek nyelvi ötletesség színtere töltelékszavak/közhelyek használata trágárság, nyelvi durvaság is előfordulhat -> ezt a művelt társalgás mellőzi párbeszéd a stílusa (írottan: levél) TUDOMÁNNYOS Def szakmák, tudományok szövegalkotási módja Célja tudományos ismeretek megtartása, feltárása, tájékoztató funkció Műfajai írott tanulmány, esszé, értekezés, szócikk, monográfia szóban előadás, kiselőadás Jellemzői világosságra/pontosságra törekszik -> szabatosság, adekvátság (a lényeget pontosan tükröző) sem több sem kevesebb a szükséges mennyiségű információnál Szókészlet szakkifejezések dominánsan összetett mondat (alárndelt) -> veszélye az átláthatatlan mondatszerkezet Formai elrendezés sok kép, ábra, illusztráció jegyzet lábjegyzet végjegyzet fejezetek, alfejezetek HIVATALOS Def politikai, kormányzait, államigazgatási szervek stílusa, mely szerint a hivatalok szerkesztik az iratokat Funkció felhívó, tájékoztató Célja pontos, tárgyilagos tájékoztatás Szövegtípusai panaszlevél, kérvény, fellebezés, meghatalmazás, rendelet, önéletrajz, jegyzőkönyv, pályázat Jellemzői mondatszerkezet többszörösen összetett mondat, közbeékeléssel sajátos kifejezőeszköz: alulírott, hatályon kívül helyez, paragrafus, jogszabály, rendelet személytelen, tárgyilagos hangnem kötőszavai: valamint, illetve, ennél fogva tömörségre törekszik zárójeles hivatkozások fejléc, cím, keltezés helye kötött a szövegben kerülendő: terjengés terpeszkedő kifejezések felesleges idegen szavak Gyakorlati írásbeliség hivatalos levél kérvény panaszlevél motivációs levél ajánlás PUBLICISZTIKAI Def publicus = nyilvános írásművészet ága, amely politikai és társadalmi élet közérdekű kérdéseit tárgyalja Funkció tájékoztato felhívó (érzelemkifejező) (poétikai) Sajtóműfajok hír tudósítás közlemény riport interview kommentár kritika glossza -> műfajonként más és más jellemzők Tájékoztató teljes objektivitásra törekszik fajtái: hír 5W+H (ki mikor mit hol hogyan miért): csak a kifejtett hírnél követelmény -> megnyitja a szubjektivitást alaphír/kifejtett hír tudósítás mint a hír helyszíni jelentés közlemény intézmény közérdekű közleménye Véleményközlő cikk tájékoztat, elemez újságíró lehet szubjektív kommentár aktuális hír hátterének ismertetése glossza közérdekű/közéleti ügy hátterében tár fel valamilyen visszásságot rövid csattanós forma hangneme túlnyomóan irónikus bírálat valamilyen szellemi termék bemutatása, elemző értékelése, bizonyos pontban lemarasztaló jelleggel ajánlás szelemi alkotást úgy mutatja be, hogy bíztat a megismerésére Átmeneti riport újságíró által fontosnak gondolt esemény, melyetválasztott nézőpontból mutat be párbeszédes interview párbeszédes válaszoló előre egyeztetett kérdésere reagál Címtípusok témajelölő eseményközlő kérdésfeltevő szenzációcím idézetcím REKLÁM Def tömegkommunikáció sajátos műfaja reklám = reclamer = újramond, ismétel Célja tájékoztatás befolyásolás, fogyasztásra buzdít, tudatalattira hat Célközönség: társadalmi/vagyoni/iskolázottsági/nem csoportok Hatásmechanizmus képzettársítás: termékhez pozitív értéket társít közhely: elcsépelt sztereotípia Nyelvi jellemzői: egyszerű mondatok: kijelentő, felszólító, kérdő kerüli a szakkifejezéseket gyakori ismétlés típusmondat: szlogen kulcsinformáció nyelvi ötletesség Nem nyelvi elemek betűtípus, betűméret, elrendezés címsor: nagybetű, felső harmad apróbetűs rész nagyrésze kép logó: alsó sarok, záróelem Lépi elemei szín kontraszt derű: sokszínűség elegancia: feket fehér termékhez kapcsolt egyedi szín Hangok audiális eszközök zene: célközönséghez igazítva hangerő: fokozottabb Kommunikációs típushelyzetek "egy darab élet": két színész vitatkozik a termék előnyeiről hűségnyilatkozat: elégedett vásárlók demonstráció: termék bemutatása problémamegoldás: bemutatja a problémát, amit a termék megold "figurák": szakember/visszatérő figura celebritás: épít az előítéleteinkre "észérvek": tudományos magyarázat + adatok a termékcsoportoknak megvannak a bevett stratégiái