Realizmus (valósághű, meghat. irány, epika) 19.sz közepétől polgárságban popular polgári nehéz idők Cél: társ viszonyok ábrázolása Kif. eszk.: szívtelenség, csoportok kiemelése, E/3 korl. mindenttudó narr. lélekábrázolás, sokoldalú hősök Műfaj: társ.-, lélektani-, karrier-, házasságtörő-, -regény +novella ? ("Francia realista regény ? Napóleon bukása utána korszak ? kiábrándultság oka: társadalmat mozgató eszköz a (??????? r e | | z)") Gogol(1809-1852) Köpönyeg(1842) anekdotikus elbeszélés/kísértethistória groteszk stílus (komikum fajtája: össze nem illő dolgok összerakása) -> kettős érzés olvasóban lehet: elbeszélés, szereplő, kompozíció szánalmat ébreszt Iván Iljics halála(1886) kisregény(valós élmény alapján) retrospektív eljárás (felfelé ranglistán) Geraszim, tolsztoji hős tolsztojizmus: rossz erős, szabad akarat embernek, rosszal nem lehet szembeszállni eszközei pl tisztaság (pl gyerek) Alapgondolat: A) test és lélek viszonya B) élet és halál összefüggése Csehov(1860-1904) Művei: drámák (jell.: no cselekményesség, no big hős, megkülönböztethetetlen a fő és mellék szereplők színmű: dráma ahol szereplőnek no pozitív no negatív értéke, +tragikus +komikus -> középfajsúlyú dráma szereplők tartalmas életre vágynak -> kudarc, no work -> kilátástalan helyzet Sirály(1896) drámaszerk. átalakul, feszülő indulat, megromlott harmónia cselekményszerkezet szakadozottá válik, egymásba mosódik a műfaji határ Henrik Ibsen(1828-1906) főbb művei: drámák (családi prob. központban + társ. problémák) megváltozott családmodell: család nem csak társ.-i, mikroközösség nem tud betölteni hagyományos szerepet analitikus dráma: cselekményszerkezet: drámai viszonyváltástól emlékszik múlbeli eseményre Nóra(1879) analitikus dráma: 3 szereplő múltbeli esemény feltárása