I. Realizmus reális = valósághű egy irod. tört.-i időszak meghatározó irány főként epika II. Időszaka 19. sz közepétől társ. bázis: polgárság polgári fejl. nehézségi korszak III. Céljai társ. valóság teljeskörű árbázolása, lélek feltárása társ. viszonyok tükröződése IV. Kifejezőeszközei realista művészt a szívtelenség jellemzi (???homályos kép???) csoportok jellemzően kiemelése hangsúlyozása E/3 narrátor korlátozott mindenttudás lélekábrázolás a kr-ban hősök sokoldalúak V. Műfajai társ. regény lélektanni regény karrierregény házasságtörő regény novella Francia realista regény Napóleon bukása utána korszak kiábrándultság oka: társadalmat mozgató eszköz a (??????? r e | | z) Gogol (1809-1852) köpönyeg 1842 műfaj: anekdotikus elbeszélés vagy kísértethistória stílus: groteszk -> komikum egy fajtája, esztétikai minőség össze nem illő elemek összefordításából jön létre -> kettős érzés a befogadóban 1részt lehet: elbeszélés szintjén, szereplők szintjén, kompozíció szintjén szánalmat ébreszt: rémálom rávilágít a he...-re Iván Iljics halála 1886 I műfaj: kisregény valós élmény alapja II cselekmény szerk: retrospektív eljárás (felfelé haladás a ranglistán) III Geraszim toljsztoji hős IV toljszojizmus rossz erősebb az egyénnél, embereknek van szabad akarata, eszközei: tisztaság (pl gyerek) gondolat: rosszal nem lehet szembeszállni V Alapgondolata a) test és lélek viszonya b) élet és halál összefüggése Csebor (1860-1904) I Művei: elbeszélések, drámák dráma jellemzői: hiányzik a cselekményesség, a nagy hős hiányzik, nehéz megkülönböztetni ki főszereplő ki mellék színmű: olyan dráma melyek szereplői nem képviselnek pozitív vagy negatív értékeket, ill van benne komikus és tragikus is (középfajsújú dráma) szereplői: tartalmasabb életre vágynak, de a megvalósításában kudarcot vallottak kilátástalan élethelyzet Sirály (1896) drámaszerkezet átalakul benne egymás ellen feszülő indulat, megromlott benne a harmónia cselekményszerkezet szakadozottá válik egymásba mosódnak a műfaji határok Hevreikben (1828-1906) főbb művei: drámák (családi problémák a központban + társ.-i problémák) megváltozott a családmodell: család nem csak társadalmi, mikroközösség nem képes betölteni a hagyományos szerepet analitikus dráma jön létre olyan cselekményszerkezetű dráma, melyben a szerzők közötti drámai viszonyváltást az okozza, hogy a cselekényben felidéződnek a múltbéli események Ivára (1879) Műfaj: analitikus dráma: 3 szereplő múltbéli eseményeinak feltárása