1. Pozitivizmus: ténytisztelet, alapgond.: világ megismerhető leírható, tudományos társ. eszme: ipari társadalom nincs hely elvont világmagyarázatnak képv.: Auguste Darwin gondviselésbe vetett hit meginog -> egyén elbizonytalanodik, frusztrált 2. Schopenhauer fil. "a világot az emberi hiányérzetből fakadó akarat formálja" "a világ mint akarat és képzet" világ nem megismerhető, nem írható le egyén szubjektumán átszűrva látja csak a világot 3. Korai modernség I. 1857 Flaubert: Bovaryné Baudelaire: A romlás virágai 1910-es évekig eszmetört. háttér: illúzióvesztés, társ.-i problémák, holisztikus világm. összeoml. (holisztika: egészelvű hiten alapuló világnézet) (hit -> gondviselésbe vetett hit csorbul (Darwin)) egyén és saját tudata válságba kerül, egyén-egyén közti viszony problematizálódik, egyén-közösség megroml. 4. Korai modernség II. világmagyarázatok: Arthur Schopenhauer: megfigyelt világ elemei független megfigyelőtől szemlélő egyén tudatképzete a világ világról érvényes állítást tenni nem lehet Soren Kirkegaar: egyén tudatosan választ magatartásformát önmegvalósítás útja:esztétikai lét -> etikai lét -> vallási lét 5.-||- III. Nietzsche: ember feletti ember felülkerekedik a jó és rossz kategóriáján nyelv alkalmatlan az igazság kifejezésére Költészeti irányzatok a korai mod.-ben I. eredet: fr.o., európaszerte elterj., nyugat ezekre épül szimbolikus dátum: 1857 II. szimbolizmus: világ rejtett lényege szimbólumokból ragadható meg. szimbólum: jelkép, távoli asszociációkra épülő költői kép, szászos jelentéssel rendelkezik 6. jelentéstársítás, egyéni olvasatfüggő szimbólumok rejtett összefüggésekbe rendeződnek -> csak művész látja III. impresszionizmus (impresszió=benyomás) a lényeg pillanatnyi benyomások által ragadható meg 1872: Monet: A felkelő nap impressziója IV. szecesszió kivonulás a bevett művészeti irányzatok elemeiből, hanyatlásélmény dekadencia -> témák: halálélmény, betegségtudat -> átesztétizálódnak a témák, értékekkel telítődnek (halálvágy) 7. erotika/halálvágy, eszközei: májva, zöld, arany, olajzöld, barnák, narancs, indás virág motivika V. Parasszizmus Parasszosz hegy -> kiválasztottságtudat a művész önmagáért való, nem célja a társadalmi küldetés, francia közegben jelentős rövid ideig